Amg-Fars.IR

شهدا کبوتر

سرانجام وضعیت طوزخورماتو / بیانیه مشترک / هادی العامری و ابومهدی المهندس در طوز

هادی العامری و ابومهدی المهندس از فرماندهان نیروی های مردمی عراق که چند روزی هست که برای پیگیری و آرام کردن اوضاع درگیریهای محلی وارد طوزخورماتو شدن، امروز بیانیه ای صادر کردن.
این فرماندهان پس از نشست امروز با احزاب منطقه و فرماندهان نیروهای کرد اعلام کردن که اتاق مشترکی رو برای فرماندهی نیروهای تامین کننده امنیت در شهر تشکیل میدن.
همچنین تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از وقوع دوباره درگیریها، هیچ طرفی جز نیروهای تحت فرمان اتاق مشترک، اجازه ورود سلاح به منطقه و شهر رو نداشته باشه.
.
شهر طوزخورماتو و روستای بزرگ بشیر از مناطق با جمعیت بالای ترکمانهای شیعه است که از همون زمان صدام، با اخراج شیعه ها و کوچ مصنوعی اقوام دیگه سعی زیادی در تغییر ترکیب جمعیتیش شد. برای همینه که همچون دیگر شهرهای چند قومیتی عراق، پتانسیل زیادی در شروع درگیریهای قومی و مذهبی داره.
درگیریهای چند روزه این بار نیز با انهدام سه تانک پیشمرگه توسط نیروهای ترکمان بالا گرفت، ترکمان ها (که الان حدود دو ساله تلاش میکنن پیشمرگه و دولت عراق رو راضی به همکاری برای بازپسگیری بشیر کنن) ورود نیروهای پیشمرگه همراه با تجهیزات زرهی سنگین رو تلاش پیشمرگه برای بدست گرفتن قدرت در شهری اعلام کردن که از بدو ورود داعش به منطقه، ترکمانها ازش دفاع کردن.
در مورد چرایی عدم مداخله حشد برای کمک به ترکمانها برای فتح بشیر هم باید گفت که به علت عدم مجوز دهی دولت برای عملیات حشد در استان کرکوک و مناطقی از استان صلاح الدین و البته حساسیت های منطقه ای به علت نزدیکی این مناطق با مناطق ادعایی اقلیم کردستان، حشد تنها به تاسیس دفتر سپاه بدر اقدام کرده و نیروی خاصی در شهر طوز نداره.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *