Amg-Fars.IR

شهدا کبوتر

قامشلی آرام شد !

سرانجام پس از سه روز متوالی نبردهای خیابانی بین دفاع وطنی و آسایش در شهر قامشلی با میانجگری بزرگان و عشائر و آنچه که پا در میانی ایران و روسیه ! گفته میشود ؛ آتش بس در شهر برقرار شد .
در طول سالهای گذشته همواره درگیریهای پراکنده بین نیروهای ارتش سوریه و یگانهای پلیس کرد در قامشلی اتفاق می افتاد ولی درگیریهای شهری سریعا متوقف میشد . اینبار مدت و شدت درگیریها نسبت به گذشته متفاوت بود .
با وجود درگیریهای گذشته، همکاریهای نیروهای دولتی و کرد در شهر قامشلی (که با توجه به اکثریت کرد ساکن به عنوان پایتخت کردها در سوریه شناخته می شود) به خصوص در سالهای گذشته، نزدیکتر از شهر حسکه بود. در درگیریهای اخیر هر کدام از طرفین یکدیگر را به تحریک و آغاز درگیری متهم می کنند. چیزی که مشخص هست کردها با نیروهای عشایر عرب،چه عشایر متحد دولت و چه عشایر متحد مخالفین مشکل اساسی دارند و آنها را متهم به همکاری و داد وستد با داعش می کنند. ضمن اینکه کردها ادعا می کنند نیروهای دولتی مناطق مسکونی را با خمپاره هدف قرار داده اند که به کشته شدن ۱۷ غیر نظامی انجامیده.
 نیروهای دولتی هم کردها را متهم می کنند که نیروهای زیادی را از عراق و ترکیه با اهداف تجزیه طلبانه در شهر مستقر کرده اند و با سوء استفاده از نیروهای زیادی که در اختیار دارند و تانکها و تجهیزاتی که ارتش سوریه در گذشته در اختیار آنها قرار داده، قصد دارند کنترل شهر و موسسات دولتی  را به طور کامل از دست دولت خارج کنند.
هر چند در ابتدا از طرف کردها دولت و ارتش سوریه به اهمال در نظارت بر نیروهای دفاع وطنی و عشایر متهم می شد اما با گذشت زمان و مصاحبه سیوان ابراهیم، فرمانده نیروهای آسایش و بیانیه شدید اللحن دیروز فرماندهی کل آسایش،مشخصا نوک پیکان به سمت حکومت سوریه و متحدانش از جمله ایران و حزب الله چرخانده شد تا محرز شود که علیرغم آتش بس شکننده اخیر فصل تازه ای از تنش بین کردها و دولت سوریه در شرق و شمال این کشور آغاز شده است.
خلاصه بیانیه توسط فرماندهی کل آسایش (در شمال سوریه) در ارتباط با درگیریهای قامشلی منتشر شد :

شهر قامشلی از تاریخ ۱۹ آوریل 2016 بر اثر دخالت تحریک آمیز نظام در امور جامعه کرد و بازداشت جوانان کرد به اضافه تلاش برای مسلح کردن غیرنظامیان (ضد نیروهای کرد) آغاز شد. این سیاست دلالت بر این دارد که حکومت همچنان بر سیاستهایی که باعث قیام و انتفاضه ملت سوریه شد و سوء استفاده از مذاکرات ژنو ۳ و آتش بس در سوریه اصرار دارد. بعد از پاسخ نیروهای آسایش به نیروهای دفاع وطنی درگیریها آغاز شد و به آزادسازی زندان مرکزی قامشلو، مرکز تروریسم دولتی و چند منطقه ی دیگر انجامید.
بعد از دخالت و پادرمیانی وجهای منطقه و شیوخ عشایر از ساعت ۱۵:۳۰، ۲۲ آوریل تصمیم به آتش بس گرفته شد و از این به بعد ما ملتزم به آتش بس خواهیم بود تا امنیت شهروندان به خطر نیفتد و نظام دست از اعمال تروریستی بردارد. ما در نیروهای آسایش هر گونه تلاش برای بر هم زدن آتش بس را سریعا و با شدت پاسخ خواهیم داد.

«فرماندهی کل نیروهای آسایش»
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *