Amg-Fars.IR

شهدا کبوتر

“موشک‌های تاو” چگونه در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار می‌گیرد؟ + مشخصات و تصاویر

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۴ محموله‌هایی از موشک های ضدتانک تاو را در اختیار تروریست‌ها قرار دادند که تکفیری‌ها از آن‌ها علیه ارتش سوریه استفاده کردند.
موشک بی‌.جی‌.ام-۷۱ تاو، نوعی موشک هدایت‌شونده ضد تانک است که در دهه ۱۹۶۰ در شرکت هوانوردی هیوز طراحی شده و از سال ۱۹۷۰ به خدمت ارتش آمریکا پذیرفته شد.

تاو در کنار موشک روسی ۹کی۱۱ مالیوتکا یکی از دو موشک هدایت‌شونده پرتیراژ دنیا بوده‌ است. این موشک هم قابلیت شلیک سطح به سطح و هم قابلیت شلیک هوا به سطح را دارد.

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۴ محموله‌هایی از موشک‌های ضدتانک تاو را در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار دادند، تروریست‌ها نیز از آن‌ها علیه ارتش و مردم سوریه استفاده کردند. اما سازمان ملل متحد که وظیفه ایجاد امنیت در سطح جهان را دارد در قبال ۵ سال نسل‌کشی مردم سوریه در جنگی نیابتی که آمریکا توسط تکفیری‌ها به راه انداخته است مواضع بسیار منفعلانه‌ای گرفته است که هیچ گونه زمینه بازدارندگی ندارد.

گزارش اخیر “بان کی مون” دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تحولات منطقه با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

در این همین راستا “علی لاریجانی” رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد دوگانه دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات سوریه خطاب به بان کی مون گفت: کسانی تنش را در سوریه ۵ سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندند و علی‌القاعده شما می‌دانستید این موشک‌ها ساخت کجاست و چون شماره سریال دارند می‌توانید بفهمید به دست چه کسانی ساخته شده است و هیچ گاه شما در این باره سخنی نگفتید .

** “موشک تاو” چه ویژگی هایی دارد؟

سامانه‌های پرتاب متعددی برای این موشک طراحی شده که شامل پرتابگرهای قابل حمل توسط پیاده‌نظام، پرتابگرهای نصب‌شونده بر روی خودروها و پرتابگرهای نصب‌شونده بر روی بالگرد می‌شود. موشک “تاو ” در هیچ یک از کشورهای کاربر آن از رده خارج نشده اما بهینه‌سازی‌های متعددی بر روی آن انجام شده‌است.

برد مفید این موشک ۶۵ تا ۳/۷۵۰ متر، کالیبر آن ۱۵۲ میلی‌متر، وزن کلاهک آن ۳/۹ کیلو در مدل‌های اولیه و ۵/۹ کیلوگرم در مدل‌های دیگر، و وزن کل موشک در مدل‌های مختلف بین ۱۸/۹ کیلو تا ۲۲/۶ کیلو و قدرت نفوذ این موشک در زره حدود ۶۰-۸۰ سانتی‌متر برآورد شده‌است. حداکثر شتاب موشک تاو ۲۷۸ متر بر ثانیه است و فاصله بین شلیک تا برخورد موشک با هدف در حداکثر برد مفید موشک ۲۰ ثانیه بوده که به معنای میانگین سرعت حدود ۱۸۷ متری این موشک است.

در سال ۲۰۱۴، آمریکا محموله‌هایی از موشک‌های ضدتانک «تاو» در اختیار تروریست‌های مورد حمایت قطر و عربستان قرار داد که آن‌ها با کمک آمریکا خسارت‌های سنگینی به یگان های زرهی ارتش سوریه وارد آوردند.

“حمیدرضا مقدم فر ” مشاور فرمانده کل سپاه در گفت و گو با  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   درباره کمک‌های آمریکا به داعش و تروریست‌های تکفیری در سوریه می‌گوید: در ماجرای داعش یک تناقض در جریان غرب و آمریکا وجود دارد. از طرفی ائتلاف ادعای مبارزه با داعش را دارند و از سوی دیگر حمایت‌هایشان در راستای تقویت این گروه تروریستی پابرجاست.

گلوبال ریسرچ هم گزارش داد: آمريکا_ناتو_ اسرائيل در جنگ زمينی (منطقه) شکست خورده‌اند. نيروهای جبهه النصره که پياده نظام پيمان نظامی غرب هستند، تحت هيچ شرايطی قادر نيستند به وسيله موج جديدی از کمک‌های نظامی “آمريکا_ ناتو” به سرعت بازسازی شوند.

**موشک “تاو” چگونه بدست تروریست‌ها می‌رسد؟

در حالی گروه‌های تکفیری همچون “نورالدین زنکی” و “ارتش آزاد” به عنوان معارضان میانه رو خوانده می‌شوند که جنایت‌های گسترده‌ای در سوریه انجام داده‌اند. “لؤی صافی” یکی از مسئولان ارشد ائتلاف مخالفان مسلح در گفت و گو با روزنامه عکاظ چاپ عربستان تاکید کرد ارتش آزاد موشک‌هایی در سطح “موشک تاو” از آمریکا دریافت کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد موشک‌های دریافت شده کم بودند افزود : اما با این وجود موشک‌ها جزئی از سلاح‌هایی بوده که نیروهای مخالف از آمریکا دریافت کردند.

این مقام ارشد معارضان سوری با بیان اینکه این کمک‌های صورت گرفته کمتر از نیاز ارتش آزاد است اظهار داشت : صحبت کردن از کیفیت سلاح دریافت شده و تاثیر آن، پیش از دستیابی به مقادیر زیادی از این نوع سلاح سخت است.

لازم به ذکر است شکست‌های اخیر گروه تروریستی “نورالدین زنکی” باعث شده که آن‌ها با شدت بیشتری از موشک‌های هدایت شونده همچون “فاگوت” و “تاو” استفاده کنند و همچنین به جای جبران شکست‌های خود در میدان نبرد، روی به ذبح کودکان بی‌دفاع آورده‌اند.
گزارش از محمد زرچینی
باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *