Amg-Fars.IR

شهدا کبوتر

جدیدترین تحولات میدانی سوریه + نقشه و تصاویر

شکست عملیات
تحولات میدانی جبهه دمشق و حاشیه دمشق
تثبیت تل صوان و تل کردی/ارتش سوریه در دروازه‌های دوما
در ادامه عملیات نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه با پشتیبانی واحدهایی از رزمندگان حزب الله در منطقه غوطه شرقی دمشق منابع میدانی از پاکسازی مزارع بخش غربی شهرک ریحان خبر داده اند. بنابر گزارش های منتشر شده در این عملیات مزرعه ابوعمار شامیه واقع در جنوب شرق شرکت تولید برق الشامی نیز بطور کامل از تروریستهای تکفیری گروه جیش الاسلام وابسته به شبکه القاعده پاکسازی شده است. پیشروی های اخیر موجب تشدید فشار و فراهم شدن بستر لازم برای محاصره بر مواضع تروریستها در شهرک ریحان خواهد شد. در نبردهای امروز احمد الصیداوی فرمانده ارشد جیش الاسلام به همراه ۲۲ تن از تروریستهای تحت امرش به هلاکت رسیده اند.
شکست عملیات
شکست عملیات
گفته می شود خودروی حامل وی از سوی هواپیماهای ارتش سوریه هدف قرار گرفته و منهدم شده است. لازم به ذکر است که هفته گذشته نیز دو ارتفاع مهم تل صوان و تل الکردی در شمال غوطه شرقی پس از نبردهای شدید به کنترل نیروهای دولتی سوریه و هم پیمانان آنها درامده بود. این دو ارتفاع با توجه به اشراف کامل بصری بر مزارع ریحان و مناطق شمالی شهر دوما پایتخت گروه های تروریستی تکفیری زیر مجموعه شبکه القاعده مانند جیش الاسلام، فیلق الرحمن (گروهی که ۴۸ زائر ایرانی را در مسیر جاده فرودگاه دمشق ربود)، جبهه النصره و احرارالشام زمینه را برای عملیات بعدی رزمندگان سوری فراهم می آورد.
شکست عملیات
تشدید نبردها در غوطه غربی/خان الشیح ۴ پاره شد!
عملیات نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه برای پاکسازی منطقه غوطه غربی دمشق طی روزهای اخیر تشدید شده است. کانون نبردها در منطقه خان الشیح قرار دارد که محل فعالیت صدها تروریست تکفیری از گروه های جیش الفرقان، جبهه النصره، احرارالشام می باشد. نیروهای دولتی سوریه طی روزهای گذشته بر روستای “البویضه” در شمال خان الشیح مسلط شده و همزمان اقدام به جداسازی شهرکهای الزاکیه و الطیبه از یکدیگر کرده اند. در این پیشروی ها مقادیری سلاح و مهمات ساخت آمریکا و اسراییل از مقرهای تروریستها کشف شده است. هواپیماها و بالگردهای نظامی نیز با بمباران مکرر مواضع و مراکز استقرار تروریستهای تکفیری نقش مهمی در وارد آمدن تلفات سنگین نظامی به آنها داشته اند.
{$sepehr_media_1847609_400_300}
شکست عملیات
با تشدید فشارهای نظامی ارتش سوریه گروه های تروریستی تکفیری با واسطه کردن گروهی از مشایخ و بزرگان منطقه خواستار خروج از خان الشیح و زاکیه و عزیمت به استان درعا شده اند. امری که با مخالفت جدی ارتش سوریه مواجه شده است. فرماندهان ارتش سوریه به بزرگان این دو منطقه تاکید کرده اند که تروریستهای تکفیری القاعده (احرارالشام، جبهه النصره و جیش الفرقان) تنها دوراه دارند. یا باید تسلیحات همراه خود را تحویل داده و به استان ادلب (تحت اشغال القاعده) منتقل شوند و یا در انتظار مرگ طی عملیات نظامی باشند. بنظر می رسد هدف تروریستها از پیشنهاد انتقال به استان درعا نزدیکی آن به منطقه و ایجاد فرصت لازم برای تجدید سازمان و مشارکت در عملیات احتمالی آینده از آن علیه مناطق جنوبی استان دمشق می باشد.
شکست عملیات
پیشنهاد تسلیم و انتقال تروریستها به ارتش سوریه در حالی است که نمایندگان دولت سوریه ماه گذشته بارها با بزرگان منطقه خان الشیح دیدار و خواستار انتقال بدون درگیری آنها به ادلب و جلوگیری از خونریزی و آسیب دیدن مردم بی گناه شده بودند که مورد مخالفت این گروه ها قرار گرفته بود. منطقه خان الشیح و چند شهرک و روستای اطراف آن طی روزهای اخیر بطور کامل در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار داشته و آخرین پایگاه نظامی آنها در حاشیه جنوب غربی دمشق می باشد. سیطره کامل ارتش سوریه بر این مناطق تیر خلاص بر رویای حامیان تروریستهای تکفیری برای سرنگونی دولتی سوریه از طریق سیطره بر دمشق و اشغال نظامی آن بشمار می رود.
شکست عملیات
عملیات تروریستها در قنیطره
در حالیکه نیروهای ارتش سوریه و گروه های هم پیمان آن طی روزهای گذشته لحظه به لحظه در حال تشدید فشار نظامی و حلقه محاصره علیه مناطق تحت سیطره گروه های تروریستی تکفیری زیرمجموعه شبکه القاعده در منطقه می باشند، منابع رسانه ای نزدیک به تروریستها از آغاز عملیات جدید در منطقه الحضر واقع در استان قنیطره این کشور خبر داده اند. بنابر ادعای تروریستها در این عملیات گروه های احرارالشام، جبهه النصره و الویه الفرقان مشارکت داشته و مبدا آن مزارع بیت جن در مرز منطقه غوطه غربی دمشق با شمال استان های قنیطره قرار دارد. بنابر اطلاعات دریافتی عملیات تروریستها با گلوله باران مواضع نیروهای ارتش سوریه در روستای درزی نشین الحضر آغاز شده است. بدیهی است با توجه به استقرار گسترده نیروهای لشگر گارد ویژه ریاست جمهوری ارتش سوریه، حزب الله و بسیج مردمی سوریه در منطقه توانایی جلوگیری از هر گونه تحرکات نظامی تروریستها بطورکامل وجود دارد.
شکست عملیات
تحولات میدانی حلب
تشدید نبردها میان رزمندگان محور مقاومت با تروریستهای تکفیری
نبردهای شدید در جبهه غرب حلب در حالی وارد هفتمین روز خود شد که نیروهای ارتش سوریه و گروه های هم پیمان آن پس از دفع موج اول و دوم حملات گروه های تروریستی تکفیری القاعده و ارتش آزاد پاتک گسترده ای را برای بازپس گیری مناطق اشغال شده از سوی آنها آغاز کردند که طی آن کنترل بخش اعظم مواضع از دست رفته شامل شهرک منیان، بخشی از مجتمع ۱۰۷۰ واحدی  و یک سوم از منطقه ضاحیه الاسد واقع در غرب شهر حلب مجددا بدست آنها افتاد.
شکست عملیات
شکست عملیات
تروریستهای تکفیری نیز موج سوم حملات خود را البته با توانی تضعیف شده آغاز کردند. کانون حملات آنها عموما بر دو منطقه مجتمع ۱۰۷۰ واحدی و مجتمع ۳ هزار واحدی قرار داشته و هدف از آن اشغال این دو منطقه حساس و دسترسی به محلات مسکونی تحت سیطره دولت سوریه و خصوصا پادگان استراتژیک “آکادمی نظامی اسد” بود. حملات تروریستها با ۲ انفجار انتحاری و موشکباران های گسترده مواضع نیروهای دولتی سوریه آغاز شد. عوامل این حملات یک سوری از اهالی شهر عندان در شمال حلب و یک تروریست تبعه کشور چین از اقلیت قومی اویغور ترک زبان بودند که نام وی “شهید الله ترکستانی” معرفی شده اند.
شکست عملیات
از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ در قالب “حزب ترکستان شرقی چین” زیر پرچم گروه القاعده در استان های ادلب، حلب، حماه و لاذقیه مشغول مبارزه با نیروهای دولتی سوریه هستند. این گروه سابقه مشارکت فعال در صفوف القاعده در جریان نبردهای افغانستان دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی و عراق پس از سقوط دیکتاتوری صدام را نیز در کارنامه خود دارد. در جریان دو هجوم اخیر به غرب و جنوب غربی حلب برای شکستن محاصره محلات تحت سیطره القاعده، تروریستهای چینی با مشارکت ۲ هزار نیرو در کنار جبهه النصره نوک پیکان حملات را تشکیل می دادند. نیروهای ارتش سوریه و گروه های هم پیمان آن طی روزهای گذشته درگیر نبردی سرنوشت ساز نیستند. چرا که هیچ کس از هجوم تروریستها توقع کار بزرگی در حد و اندازه شکستن دائمی محاصره شرق حلب را ندارد.
شکست عملیات
بر همگان اعم از کارشناسان تحولات سوریه و فرماندهان گروه های تروریستی تکفیری کاملا واضح و مبرهن است که بر فرض محال هم که محاصره شکسته شود “امری کاملا موقتی و فاقد هرگونه دستاورد ملموس و پایدار” برای گروه های تروریستی مهاجم و حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آنها اعم از آمریکا، اسراییل، ترکیه، عربستان و قطر خواهد بود. تجربه عملیات دو ماه پیش این گروه ها در حمله به محله راموسه نشان داد که پس از شکستن محاصره نیز آنها عملا امکان هیچگونه نقل و انتقال نیرو، تجهیزات و تدارکات نظامی و غیرنظامی را نخواهند داشت. به عرصه میدانی باز می گردیم. تاکتیک مورد استفاده تروریستها در این هجوم دارای چند ایتم اصلی بوده است:
شکست عملیات
شکست عملیات
۱ – حمله سریع و همزمان به خطوط اول دفاعی نیروهای دولتی سوریه و گروه های هم پیمان آنها (بسیج مردمی سوریه، حزب الله، مجاهدین حرکت النجباء عراق و مستشاران نظامی ایرانی) و شکستن آن و پیشروی در قلب مناطق تحت سیطره آنها شامل ضاحیه الاسد، منیان، جمعیت الزهراء و مجتمع ۱۰۷۰ واحدی. توضیح اینکه در این مرحله از ۶ خودروی بمبگذاری شده شامل انتحاری و کنترل از راه دور استفاده شده که همگی آنها با هوشیاری مدافعان منطقه پیش از حرکت و طی طریق به سمت مواضع نیروهای خودی با آتش موشک های ضد زره کورنت و تاو منهدم شد. بنابر تصاویر منتشر شده در رسانه های وابسته به تروریستها یکی از عوامل انتحاری فردی بنام خطاب تبوکی تبعه عربستان سعودی معرفی شده است.
شکست عملیات
شکست عملیات
۲ – تلاش برای تثبیت موقعیت مناطق اشغال شده در ضاحیه الاسد و مجتمع ۱۰۷۰ واحدی که با آتش سنگین نیروهای محور مقاومت ضمن وارد آمدن تلفات سنگین از هرگونه استقرار کسترده نیرو، تجهیزات جنگی و استحکامات دفاعی توسط آنها جلوگیری بعمل آمد.
۳ – حمله به مناطق جدید شامل مجتمع ۳۰۰۰ واحدی و محله مسکونی پرجمعیت حلب الجدیده. هدف از این کار بر هم زدن خطوط دفاعی نیروهای محور مقاومت، دسترسی سریع به آکادمی نظامی اسد بعنوان مقر اصلی استقرار نیروهای نظامی مدافع منطقه و کمک به تثبیت موقعیت مواضع تروریستها در مناطق اشغال شده اخیر شامل ضاحیه الاسد و مجتمع ۱۰۷۰ واحدی بوده است.
شکست عملیات
حمله شیمیایی جیش الاسلام و احرارالشام!
در پی آشکار شدن روند شکست نظامی تروریستهای تکفیری در عرصه میدانی، منابع رسانه ای از استفاده آنها از سلاح شیمیای علیه مواضع نیروهای ارتش سوریه خبر داده اند. بنابر این گزارش، در این حملات مواضع نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه در آکادمی اسد هدف خمپاره های حاوی گاز کلر قرار گرفته که طی آن ۳۵ نفر بشدت مسموم شده اند. رسانه های سوری و روسی تصاویری از بیمارستان های محلات الحمدانیه و زهیت الاسد در غرب حلب که تحت کنترل دولت قرار دارند منتشر کرده اند. گفته می شود کلیه مجروحان از نظامیان سوری هستند و دچار مشکلات تنفسی شده اند.
شکست عملیات
مصدومان به سرعت برای مداوا تنگی نفس، اسپاسم های عضلانی و بی حسی به بیمارستان دانشگاه حلب و بیمارستان الرازی منتقل شدند. لازم به ذکر است که از دو گروه جیش الاسلام و احرارالشام (وابسته به اخوان المسلمین سوریه و القاعده) بعنوان مسئولان احتمالی این حملات یاد شده است. چرا که هر دو گروه سابقه کاربرد این سلاح ها در غوطه شرقی سال ۲۰۱۳ و محله کردنشین شیخ مقصود در سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را دارا بوده اند. منابع اطلاعاتی تاکید کرده اند که منشا تسلیحات شیمیایی در اختیار این دو گروه سازمان اطلاعات ترکیه می باشد.
 شکست عملیات
تلفات سنگین تروریست‌ها
همزمان با تشدید نبردها در محور غربی شهر حلب منابع رسانه ای وابسته به گروه های تروریستی تکفیری القاعده و ارتش آزاد از تلفات و خسارات گسترده به سازمان رزم و تسلیحاتی خود خبر می دهند. افزایش آمار تلفات این گروه ها موجب نگرانی گسترده در میان حامیان و فرماندهان آنها شده است. بنابر گزارش های اولیه طی یک هفته نبرد در محور غربی شهر حلب بیش از ۱۶۰ تروریست تکفیری شامل ۱۵ عامل انتحاری و تعدادی از فرماندهان ارشد و میدانی آنها به هلاکت رسیده اند. از میان این افراد ۱۱ تن طی یک کمین رزمندگان حزب الله در مجتمع مسکونی “فامیلی هاوس” در غرب حلب به هلاکت رسیده اند که از گروه “جیش ادلب الحر” (ارتش آزاد) و از ساکنین شهرک کفرنبل بوده اند.
شکست عملیات
۱ـ فرمانده ارشد جبهة النصرة در شهر حلب “زياد الزيدان ملّقب به ابو عمر الشامي”.
۲ـ فرمانده ميداني جبهة النصرة أبو حذيفة المصري.
۳ـ فرمانده ميداني جبهة النصرة المدعو “أحمد القاسم ملقّب به أبو ياسين الموحد.
۴ـ فرمانده نظامی گروه جيش المجاهدين -ارتش آزاد – أشرف حمود العوض.
۵ـ فرماند نظامی لواء الحرية الإسلامي – ارتش آزاد – محمود الإبراهيم”.
۶ـ فرمانده نظامی جيش الاسلام احمد سندة ملقب به الدبيح.
شکست عملیات
۷ـ فرمانده نظامی جيش الاسلام المدعو “أبو أحمد بادية”.
۸ـ عبد العزيز التركي “انتحاري حزب تركستان شرقی چین!”.
۹ـ مصعب فياض “انتحاري جبهة النصرة”.
۱۰ـ بتّار الجزراوي “انتحاري جبهة النصرة”.
۱۱ـ عمر المصري “انتحاري جبهة النصرة
۱۲ـ حمود الخلف السعود البيروت “جبهة النصرة”.
۱۳ـ علي الزيدان “ابو زيد” “جبهة النصرة”.
شکست عملیات
۱۴ـ أحمد مصطفى عبيد “جيش المجاهدين – الجيش الحر”.
۱۵ـ خالد أحمد بحري “جيش المجاهدين – الجيش الحر”.
۱۶ـ مصطفى وائل هاشم “جيش المجاهدين – الجيش الحر”.
۱۷ـ انس عمر عيسى “جيش المجاهدين – الجيش الحر”.
۱۸ـ محمد برهان “جيش المجاهدين – الجيش الحر”.
۱۹ـ عبدو أحمد عبد الرحمن إيمو “جيش المجاهدين – الجيش الحر”.
۲۰ـ عبد القادر جمول “جيش إدلب الحر”.
۲۱ـ أحمد محمد علي الباشا “حركة نور الدين الزنكي”.
۲۲ـ نضال فيصل الباشا “حركة نور الدين الزنكي”.
شکست عملیات
۲۳ـ بسام حمود حلواني “حركة نور الدين الزنكي”.
۲۴ـ أبو قتادة أسد “جيش الفتح “.
۲۵ـ احمد ابراهيم عز الدين خطاب “فيلق الشام”.
۲۶ـ فارس الحموي “صقور الشام”.
۲۷ـ أبو عمر الكبيسي العراق.
۲۸- أحمد محمد الزناتي بلدة كفرعويد – إدلب.
۲۹- خالد اسامة السيد “جيش إدلب الحر”.
۳۰- قتيبة عمر شلار الملقب بـ “أبو حبيبة” بلدة كللي – إدلب.
۳۱ـ محمد علي زكريا خرزوم “جيش إدلب الحر”.
۳۲ـ غازي الكردي “جيش إدلب الحر”.
شکست عملیات
۳۳ـ عبدالله طه كردي قرية صلوة – إدلب.
۳۴ـ عبدالرحمن عقيل كردي قرية صلوة – إدلب.
۳۵ـ يوسف صبوح الكرع بلدة أبو الظهور – إدلب.
۳۶ـ محمد خميس الشاهين الملقب بـ “الرحيمو” بلدة كفرنبل – إدلب.
۳۷ـ محمد عماد حاج حميدي مدينة الدانا – إدلب.
۳۸ـ عبد الرحمن مازن الأحمد بلدة تلمنس – إدلب.
۳۹ـ عبد الباسط مصطفى بيضون بلدة أبو الظهور – إدلب.
۴۰ـ عبد الجليل محمد عبد الحق قرية خربة الجوز – إدلب.
۴۱ـ رمزي الجسري “جيش إدلب الحر”.
شکست عملیات
۴۲ـ محمود بظاظو بلدة الرامي – إدلب.
۴۳ـ علي بظاظو بلدة الرامي – إدلب.
۴۴ـ  طارق عبدو قرية الجينة – حلب.
۴۵ـ عمار محمد طه قرية الجينة – حلب.
۴۶ـ محمد عمار حاج عمر مدينة الأتارب – حلب.
۴۷ـ محمد عبدالله رزوق قرية الجينة – حلب.
۴۸ـ يونس أبو البراء مدينة حلب.
۴۹ـ يامن الحلواني مدينة حمص.
۵۰ـ محمد عليوي الخطيب مدينة تدمر – حمص.
شکست عملیات
۵۱ـ أبو حفص الرقة “جبهة النصرة”.
۵۲ـ أبو زينب الفاتحون “جبهة النصرة”.
۵۳ـ أبو علي داريا مدينة داريا – ريف دمشق.
۵۴ـ أبو حمزة الأنصاري.
۵۵ـ عبد الله زيداني الملقّب “أبو سارية” مدينة ادلب.
۵۶ـ خالد حاج علي – إدلب.
۵۷ـ حذيفة التركي “انتحاري” “الحزب الإسلامي التركستاني”.
۵۸ـ جنيد عبد الرحمن جنيد جبهة النصرة.
شکست عملیات
۵۹ـ حمزة خلف “جيش إدلب الحر”.
۶۰ـ محمد مسطو “جيش إدلب الحر”.
۶۱- سرهنگ فراری أحمد السعيد معروف به ابوالبراء فرمانده واحد موشک های ضد زره گروه جیش المجاهدین (ارتش آزاد)
۶۲- عيسى يحيى السيد علي ملقب بـه أبو هريرة
۶۳- مالك جميل سميسم معروف بـه أبو البراء
شکست عملیات
هجوم مجدد تروریستها به مجتمع ۱۰۷۰ واحدی/پاتک سنگین محور مقاومت
پس از شکست های پی در پی گروه های تروریستی تکفیری القاعده و ارتش آزاد در عملیات “ابوعمر سراقب” منابع میدانی شب گذشته از هجوم گسترده تروریستها به مواضع نیروهای نظامی سوری و گروه های هم پیمان آنها در مناطق غربی و جنوب غربی شهر حلب خبر داده اند. کانون این حملات در سه منطقه “مجتمع ۱۰۷۰ واحدی و دو ارتفاع استراتژیک مشرف بر آن یعنی تلة الرخم و تلة مؤتة” قرار دارد. هدف تروریستها از این حمله سیطره بر ارتفاعات مذکور با هدف اشراف آتش بر روی مواضع باقیمانده در کنترل نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانان آن در مجتمع ۱۰۷۰ واحدی غرب حلب می باشد.
شکست عملیات
این حمله در حالی اتفاق افتاد که فرماندهان محور مقاومت از جزئیات آن آگاه بوده و خود را برای پذیرایی! کامل از تروریستهای تکفیری مهیا کرده بودند. به محض ورود تروریستها به محل کشتارگاه تعیین شده از سوی فرماندهان ارتش سوریه و محور مقاومت بارانی از گلوله، خمپاره، توپ و موشک بر سر آنها باریدن گرفت. هواپیماهای ارتش سوریه نیز با حضور سریع در منطقه خطوط عقبه تروریستهای تکفیری در مناطقی همچون “راشدین ۴ و ۵ البریج، ضاحیه الاسد و عقرب بشدت بمباران کردند. بالگردهای نظامی سوری نیز با پرتاب بشکه های انفجاری بر روی خطوط پیشروی تروریستها در کشتار آنها مشارکت فعالی داشته اند.
شکست عملیات
بنابر آمارهای اولیه تلفات ائتلاف دو گروه القاعده و ارتش آزاد در این هجوم در نطفه خفه شده به ۳۰ تن می رسد که نام چند تن از فرماندهان گروه های فیلق الشام، الجبهه الشامیه، احرارالشام و جبهه النصره در میان آنها بچشم می خورد. با شکست هجوم تروریستها بلافاصله پاتک سنگین نیروهای محور مقاومت علیه آنها آغاز شد. صدها رزمنده ارتش سوریه، حزب الله و … با حمله به مواضع تروریستها در سه منطقه یاد شده کنترل کامل مجتمع ۱۰۷۰ واحدی، تل موته و تلة الرخم را بدست گرفته و نبردهای شدید برعلیه مواضع تروریستها در راشدین ۴ و ۵ و منیان همچنان ادامه دارد.
شکست عملیات
با سیطره نیروهای محور مقاومت بر مناطق یاد شده خط تدارکاتی و امدادی گروه های تروریستی تکفیری در مجتمع آپارتمانی ۱۰۷۰ واحدی و مدرسه الحکمه بطور کامل قطع شده و صدها تن از اعضای آنها نیز در شبه محاصره قرار گرفتند. علاوه بر این مواضع تروریستها در منطقه راشدین ۵ نیز در اشراف بصری نیروهای خودی قرار گرفته است. پس از سیطره نیروهای دولتی سوریه بر مناطق یاد شده تروریستها اقدام به عقب نشینی از مجتمع ۱۰۷۰ واحدی کرده اند.
شکست عملیات
شکست عملیات
لازم به ذکر است که نیروهای ارتش سوریه، حزب الله، حرکت النجباء و … دو هفته پیش نیز موفق به سیطره بر ارتفاع مهم “تله البازو (احد)” شده بودند. این ارتفاعات از سویی بر مناطق غربی حلب مشرف بوده و از سوی دیگر زمینه لازم برای پیشروی های گسترده به سمت مناطق جنوب غربی شهر حلب شامل خان طومان و روستاهای اطراف آن را فراهم می آورد. از سوی دیگر منابع میدانی وابسته به گروه های تروریستی تکفیری از تحرکات گسترده ارتش سوریه و هم پیمانان آن در جبهه جنوب شرقی حلب خبر داده اند. بنابر اطلاعات دریافتی طی ساعات گذشته درگیری های شدیدی در مناطق اطراف فرودگاه نظامی نیرب (حلب) آغاز شده که کانون انها در دو محله العزیزه و الشیخ لطفی قرار دارد.
شکست عملیات
سیطره ارتش سوریه بر مدرسه الحکمه/ادامه پیشروی به سمت راشدین ۵
نیروهای ارتش سوریه و گروه های هم پیمان آن شب گذشته در عملیاتی سریع مواضع تروریستها در مدرسه الحکمه و مزارع اطراف آن را هدف حمله خود قرار دادند که در ساعات ابتدایی صبح امروز موفق به سیطره کامل بر این مناطق شده اند. بنابر اطلاعات منتشر شده با سیطره نظامیان سوری بر این منطقه پیشروی ها به سمت دو منطقه راشدین ۵ آغاز شده و منابع میدانی از نبردهای شدید میان دو طرف در اطراف راشدین ۵ خبر داده اند.
شکست عملیات
هم اکنون یگان های توپخانه و موشکی حزب الله و ارتش سوریه مستقر بر روی ارتفاعات تل موته و تله الرخم در حال گلوله باران شدید مواضع تروریستها در منطقه راشدین ۵ هستند. بدیهی است در صورت موفقیت نیروهای محور مقاومت در سیطره بر منطقه راشدین ۵ ضمن این که امنیت مناطق بخش غربی شهر حلب مانند مجتمع ۱۰۷۰ واحدی، مجتمع ۳۰۰۰ واحدی، ضاحیه الاسد تقویت شده و در عین حال مواضع تروریستها در شهرک های راشدین ۴ و عقرب در غرب شهر حلب به اهداف بعدی برای عملیات پاکسازی نظامیان سوری تبدیل خواهد شد.
شکست عملیات
شکست عملیات
گسترش گلوله باران محلات مسکونی غرب حلب توسط تروریستهای میانه رو!
به موازات نبردها در جبهه های غربی و جنوب غربی شهر حلب موضوع گلوله باران شدید محلات مسکونی تحت سیطره دولت سوریه نیز با جدیت از سوی تروریستهای تکفیری دنبال می شود. محلاتی همچون العامریه، حلب الجدیده، مجتمع ۳ هزار واحدی، الحمدانیه اهداف اصلی این حملات وحشیانه بوده اند که بنابر آمارهای اولیه ۲۰۰ شهید و زخمی برجای گذاشته است. رسانه های وابسته به گروه های زیرمجموعه ارتش آزاد مانند فیلق الشام و الجبهه الشامیه با انتشار تصاویری مسئولیت این حملات را که با استفاده از موشک های کاتیوشا، فیل و خمپاره های سنگین موسوم به “جهنم و عمر” صورت پذیرفته را به عهده گرفته اند.
شکست عملیات
شکست عملیات
تنها شب گذشته طی یکی از این حملات ساختمانی مسکونی هدف قرار گرفته که ۷ شهید شامل ۵ کودک زیر ده سال و ۱۰ زخمی برجای گذاشته است. پزشکی قانونی شهر حلب اسامی شهدای این حمله را “حسن ريس بن محمد ۵ ساله از منطقه الحمدانية، زينب بنت عيسى، عمر شوكان بن محمد، صبحية اليوسف بنت حمدون، قدور شعبوق بن ماجد و احمد العيسى العمر بن جمال” اعلام کرده که در اثر شدت انفجار و ترکش های ناشی از آن جان خود را از دست داده اند. این حملات در حالی صورت گرفته که سکوتی مرگبار رسانه های اروپایی و عربی حامی گروه های تروریستی تکفیری را فرا گرفته است. مرکز حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان دولت مستقر در شهر لندن آمار شهدای حملا موشکی و خمپاره ای ارتش آزاد و القاعده به محلات مسکونی شهر حلب را حداقل ۷۱ شهید شامل ۱۴ کودک اعلام کرده است.
شکست عملیات
شکست عملیات
شکست عملیات
پیشروی آرام ترکیه و هم پیمانان در شمال حلب/ارتش سوریه در آستانه حمله به باب
به موازات نبردها در محورهای غربی و جنوب غربی شهر حلب مناطق حاشیه شمالی آن نیز صحنه پیشروی آرام ارتش ترکیه و گروه های تروریستی تکفیری وابسته به آن در عمق مواضع داعش بوده است. طی ۲۴ ساعت گذشته نیروهای گروه حرکت نورالدین زنکی و لواء سلطان مراد عثمانی (ارتش آزاد) پس از نبردهای شدید با عناصر داعش بر شهرک های “عبله، حومد، واش، برعان، باروزه، ثلیثیه، جب العاص، تویس و اکسار” مسلط شده اند. پس از استقرار واحدهای نظامی ترکیه و گروه های هم پیمان آن بر بخشهایی از شمال حلب منابع رسانه ای نزدیک به انها از تلاش برای حمله به مواضع داعش در شهر باب خبر داده اند.
شکست عملیات
شکست عملیات
هدف ترکیه از این کار برداشتن گام اساسی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در نوار مناطق مرزی شمال حلب و جنوب این کشور می باشد. امری که مورد مخالفت جدی دولت سوریه و حامیان آن علی الخصوص ایران و روسیه قرار گرفته و طی هفته های گذشته هشدارهای جدی به اردوغان از طریق کانالهای دیپلماتیک داده شده است. همزمان با تلاش ترکیه برای رسیدن به باب و در طرف مقابل، ارتش سوریه نیز در حال زمین هسازی برای حمله گسترده به این شهر می باشد. طی دو هفته گذشته بیش از ۲ هزار نیروی نظامی و ده ها دستگاه تانک و نفربر مدرن روسی به همراه یگانهای توپخانه و ادوات وارد فرودگاه نظامی کویرس در شرق و شهرک صنعتی شیخ نجار در شمال شرقی شهر حلب شده اند.
شکست عملیات
شکست عملیات
گمانه زنیها پیرامون عملیات ارتش سوریه برای سیطره بر شهر باب پس از حمله ناگهانی آنها به مدرسه المشاه (دانشکده پیاده نظام سابق ارتش سوریه) و چند منطقه اطراف آن که تا پیش از این در اشغال داعش قرار داشت رنگ واقعیت بخود گرفت. در حال حاضر قدر مسلم اینکه عملیات نظامیان سوری حداقل از دو محور یاد شده به سمت شهر باب آغاز خواهد شد. هم اکنون فاصله میان مناطق تحت سیطره ارتش سوریه با این شهر بین ۷ تا ۱۲ کیلومتر می باشد. پیش‌تر گزارشهایی از استقرار گسترده سامانه های پدافند هوایی و راداری برای جلوگیری از هرگونه حضور هواپیماهای بمب افکن ترکیه در آسمان شمال حلب منتشر شده بود.
شکست عملیات
شکست عملیات
شکست عملیات
تحولات میدانی جبهه رقه
خیز بی حاصل کردها برای اشغال رقه/معرکه سرنوشت ساز یا برگه انتخابانی آمریکا!؟
در حالیکه جبهه های نبرد در حلب و دمشق میان نیروهای دولتی سوریه و گروه های تروریستی تکفیری در حال اشتعال می باشد، شبه نظامیان کرد چند ملیتی وابسته به آمریکا از قصد خود برای سیطره بر رقه پایتخت حکمرانی داعش در سوریه خبر دادند. در بیانیه ای که ۴ روز پیش از سوی گروهی از فرماندهان کردها قرائت شد هدف از این عملیات که “خشم فرات” نام گرفته سیطره بر استان رقه و پایان دادن به حیات داعش در سوریه عنوان شده است.
شکست عملیات
بر اساس گزارش های منتشر شده استعداد نیروهای کرد و برخی شبه نظامیان عرب هم پیمان آنها در این عملیات ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بوده و تاکتیک انها محاصره شهر رقه و سپس حمله به آن با پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکایی به اصطلاح مبارزه با داعش عنوان شده است. بنابر اطلاعات دریافتی از منابع میدانی خط تدارکاتی از سوی آمریکا میان استان کردستان عراق تا استان حسکه و شهر تل ابیض در شمال رقه ایجاد شده و طی روزهای اخیر حداقل ۱۵ کاروان بسیار بزرگ شامل صدها خودروی باری حامل سلاح، مهمات و تجهیزات جنگی و تدارکات غیرنظامی برای شبه نظامیان کرد ارسال شده است.
شکست عملیات
شکست عملیات
اعلام آغاز عملیات حمله به رقه از سوی کردها همانطور که پیش بینی می شد با واکنش منفی دولت ترکیه بعنوان حامی اصلی گروه های تروریستی تکفیری مواجه شده و به همین دلیل ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا طی سفری از پیش اعلام نشده خود را به انکارا رسانده و طی جلساتی با اردوغان رئیس جمهور و حقان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه آنها را در جریان جزئیات این عملیات قرار داد.
شکست عملیات
گفته می شود در این جلسات ژنرال آمریکایی به دولت ترکیه تاکید کرد که عملیات کردها در رقه تنها با هدف بهره برداری در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده و هیچگونه خطری منافع ترکیه را در منطقه تهدید نخواهد کرد و این موضوع را آمریکا برای ترکیه تضمین کرده است. در گفتگوی جوزف دانفورد با رسانه ها پس از دیدار با مسئولان ترکیه وی تاکید کرد که شبه نظامیان کرد تنها گروه حاضر در عملیات رقه نخواهند بود و ما تلاش خواهید کرد ترکیه نیز در آن مشارکت کند! وی تاکید کرد که عملیات بازپس گیری رقه نیاز به نیروهای عرب اهل سنت! دارد.
شکست عملیات
بنابر آمارهای میدانی با گذشت ۴ روز از آغاز عملیات خشم فرات کردها در شمال رقه تا کنون هیچگونه دستاور ملموس میدانی بدست نیامده است. بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه های نزدیک به شبه نظامیان کرد طی روزهای گذشته تنها کنترل روستای “لقطة” و چند مزرعه اطراف آن در جنوب شهر عین عیسی (شمال رقه) بدست کردها افتاده است. یک منبع نظامی در شورای فرماندهی گروه سوریه دموکراتیک (شبه نظامیان کرد وابسته به آمریکا) از سخت بودن عملیات رقه خبر داده و آن را قابل مقایسه با عملیات سیطره بر شهر منبج در شمال استان حلب که ۷۳ روز به طول انجامید ندانسته است. همزمان آمریکا اعلام کرد که یک کاروان تدارکاتی و نیروهای داعش متشکل از ۱۵ خودروی سنگین را در اطراف عین عیسی بمباران و منهدم کرده است.
شکست عملیات
از سوی دیگر رسانه های نزدیک به کردهای سوریه در پاسخ به نگرانی ها نسبت به آینده رقه در صورت شکست داعش تاکید کرده اند که قصد دارند اداره آن را بدست شورای اهالی منطقه سپرده و نیروهای خود را از آن خارج کنند. ادعایی که بنظر می رسد فرسنگ ها از واقعیت فاصله داشته باشد. چرا که معمولا شبه نظامیان کرد در صورت سیطره بر هر منطقه با اشاره به اینکه برای بیرون راندن دشمن از آن خون داده اند نه تنها از واگذاری آن به ساکنین خودداری کرده اند بلکه در موارد فراوانی اقدام به پاکسازی قومی مناطق از اعراب نیز کرده اند. امری که پیش از این در جریان عملیات کردها در شمال، غرب، جنوب استان حسکه، شهر منبج در شمال استان حلب و شمال استان رقه به وقوع پیوسته است.
شکست عملیات
(مشارکت نیروهای ویژه ارتش آمریکا در عملیات خشم فرات در کنار شبه نظامیان کرد چند ملیتی)
مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *