Amg-Fars.IR

شهدا کبوتر

عملیات روستای بزرگ بشیر و ترکمان ها

عملیات آزادسازی روستای بزرگ رو راهبردی بشیر که از حدود یه هفته پیش شروع شد، با وخامت اوضاع جوی یکی دو روزیه که متوقف شده.

این روستای ترکمان نشین در روزهای اول ورود داعش به عراق به دست داعش تسخیر شد و بسیاری از مردمش شهید، اسیر و آواره شدن.این منطقه به علت اینکه اکثریتی شیعه داره، در دوره های مختلف حکومت صدام مورد ظلم قرار میگرفت به صورتی که تعداد قابل توجهی از مردمش به ایران پناه اوردن، در ایران ازدواج کردن و حتی در سپاه بدر در کنار ایران با صدامیان جنگیدند و برای همینه که قسمت قابل توجهی از مردمش به زبان فارسی مسلطن.

قبل از عملیات اخیر، نیروهای ترکمن به همت خود و سازماندهی حشد شعبی و با کمک محدود ارتش و دولت، دو عملیات برای پاکسازی بشیر انجام دادن که هرچند به فتح بشیر منجر نشد، اما دو روستای مهم در کنار بشیر رو از دست دواعش خارج کرد و بشیر رو از 270 درجه مورد محاصره قرار داد..

فیلمی که مشاهده میکنید، خلاصه ای از مستند “زندگی در خط نبرد” حاصل سفر مستند سازان ایرانی به تازه خورماتو هست.

در این خلاصه، مشکلات نیروهای ترکمن در مبارزه با داعش، داستان اسارت و شهادت مردم از زبان نزدیکان، تلاش نزدیکان برای یافتن شهداشون و مصاحبه با نیروهایی که سال ها در ایران ضد صدام و اکنون در عراق در مبارزه با داعش مشغولن رو مشاهده خواهید کرد.

لینک دانلود : http://fs2.filegir.com/a7up/12956613_675853479220564_1788611481_n.mp4


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *